Digte: Montreal noter (repremiere)

SONY DSC

Saint Joseph’s Oratory

I.
Neonkorset på Saint Joseph’s Oratory
kan ses på lang afstand.
Ti kilometer væk aner man
det stadig.

Med synet sådan hævet
en anelse mod himlen
og i den rigtige retning
får man

en ide om rækkevidden
af ens tro.

II.
Lige udenfor Saint Joseph’s Oratory
kan man møde en lille filipinsk mand.

På tysk siger han
at det guddommelige
ofte skal findes
andre steder end hvor man tror
det skal findes.

Også Gud er udvandret.

III.
Inde i Saint Joseph’s Oratory
kan man et øjeblik
tage rulletrapperne
op i himlen.

Men langt de fleste
tager rulletrapperne
ned igen.

Berri-Uqam

Fra metrostation Berri-Uqam
kan man komme
i alle retninger.

Sent i eftermiddags hørte jeg her
en mand synge en sang med omkvædet:
“You ain’t seen nothing yet.”

Jeg fandt min pung frem
og gav ham en dollar som tak
for den pludselige selv-erkendelse.

Ensomhed

Når jeg sidder på mit værelse
og keder mig lidt,
kan det ske, at jeg for sjov
sammenligner digterne
W. H. Auden og John Ashbery.

Auden skrev for eksempel i sit digt
Funeral Blues:
“He was my North, my South
my East and West.”

Mens Ashbery skrev i sit digt
Worsening Situation:
“East or West
North or South
It is ever a stranger
Who walks beside me.”

Om at lære fransk

På et tidspunkt
må jeg begynde at fortælle
sandheden om mig selv.

”..plus je me hante et connois,
plys ma difformié m’etsonne,
moins, je m’entens en moy.“
Siger Montaigne i et essay.

Jeg spekulerer på om
jeg skulle sende det citat
rundt til mine venner,
samtidig med, at jeg forsikrer dem
at jeg stadig er
uløseligt den samme.

Hvad kan jeg mere sige?
”Que scais-je?”


Brev til Mor (Ren fiktion efter Thom Gunn)

I
Kære mor, jeg ved ikke
hvad det var, men
da vi endeligt
sad i hendes Suzuki
kunne jeg mærke
at jeg blev meget hårdere
(hårdere til poesi!)

Vi kørte direkte op på
Mont-Royal
Og jeg må indrømme,
at jeg overgik lysets hastighed
og bagefter følte jeg mig
grim som en trold.

II
Kære mor,
jeg ved ikke,
hvad det er med kvinder.

Men nede i den nærmeste depanneur
står der en pige
og hun glider hele tiden
ind i den nøgne dimension
(er jeg nu en trold igen?)

III
Kære mor,
jeg mødte en pige
fra Sao Paulo
og hun sagde
hun havde “tantos desejos.”

Tænker piger virkelig lige så meget
på sex som drenge?
(De må have det forfærdeligt!)

IV
Kære mor, nede på
Club Saint Germain
dansede jeg i lang tid
med en pige til den nøgne rytme.

Men bagefter kunne jeg ikke
finde den hårde poesi igen.
Jeg blev helt bange for,
at jeg måske slet ikke
var en trold alligevel,
så kære mor,
nu er jeg begyndt
at bede til Gud.

Min baggård

Jeg vender mit blik
væk fra min baggård,
og jeg lader mig selv
blive fuldstændig bevidst;
Hvert enkelt del af mig
bliver til et samlet hele;
fortid og fremtid
integreres i nutid
og fra alle retninger
observerer jeg universet
til dets uendelighed:
Virkeligheden skabes
mens jeg tænker den.

Fra det yderste af
min bevidsthed
(som er virkelighedens grænse)
desintegreres jeg;
nutiden opløses
i fortid og fremtid
som aldrig eksisterer;
fra den helhed
som alting er en del af,
lader jeg mig selv blive klar over
hver enkelt uendeligt delelige del,
og når jeg er nået hertil
forstår jeg min intethed.

Jeg vender nu igen
blikket mod min baggård:
Den er, som den er,
og jeg ser nu, det jeg ser.


Litteraturteoretikerens visdom
Når jeg læser Umberto Ecos
litteraturteoretiske værk Opera Aperta
om det åbne kunstværks
manglende ultimative definition,
dets uophørlige bevægelse,
dets umulige fastholdelse
og mangesidige udtryk;
er han meget tæt på at beskrive,
ikke bare kunsten,
men virkeligheden
her.

 

C’est ma Vie

Hun fortalte, at hun
engang havde vundet
en Miss Golden konkurrence.
Hun havde troet,
at hun skulle være model,
men ingen havde vist interesse for hende.
Så fik hun et job hos McDonalds,
som var elendigt betalt.
Nu arbejder hun på
House of Love (Club Saint-Germain)
og skriver på en MA
om Jane Austen.

Da jeg begyndte
at fortælle hende om mit liv
begyndte hun at
grine uhæmmet. Jeg spurgte hende
hvad der kunne være så sjovt.
“Ikke noget,” sagde hun.

SONY DSC

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s